12 maja 2022 godz. 19.00 Koncert pieśni żydowskich

PROGRAM:

Muzyka Synagog Jerozolimy, Nowego Jorku, Wiednia, Berlina i Wrocławia.

WYKONAWCY:

CHÓR SYNAGOGI POD BIAŁYM BOCIANEM
WE WROCŁAWIU

FOTO: J.Kamiński, K.Stanik

W 2021 roku obchodził 25-lecie działalności artystycznej. Chór powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.

Zespół występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach, m.in.: Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu „Wratislavia Cantans”,

Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawa Singera”, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi”, Festiwalu „Trzech Kultur” we Włodawie,  Festiwalu Louisa Lewandowskiego w Berlinie, Festiwalu „Jazz nad Odrą”, Sopot Jazz Festival i na Bielskiej Zadymce Jazzowej w Bielsku – Białej. Koncertował na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Görlitz i Warszawie. Śpiewał w Muzeum POLIN w Warszawie, a także w Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej.

Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Alberto Mizrahim z Chicago, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy /kantorem Wielkiej Synagogi/, Laszlo Fekete z Budapesztu, Avitall Gerstetter z Berlina, Davidem Ullmannem z Jerozolimy, Israelem Randem z Tel-Awiwu, Yosephem Schwartzem z Izraela, Moshe Fishelem z Niemiec.

Występował wraz z saksofonistą jazzowym Piotrem Baronem, trębaczem jazzowym Piotrem Wojtasikiem i jego septetem, norweską artystką Bente Kahan,

Zespół wykonywał koncerty z wieloma Orkiestrami Symfonicznymi m.in. Filharmonii Wrocławskiej, Podkarpackiej, Częstochowskiej, Polsko – Niemiecką Młodą Filharmonią Dolny Śląsk, Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum”.

Chór posiada w repertuarze m.in. napisane specjalnie dla niego przez Piotra Wojtasika „Voices” oraz „Pieśni” Mordechaja Gebirtiga zaaranżowane przez Jacka Zameckiego.

Zespół towarzyszy nabożeństwom podczas świąt żydowskich i innych uroczystości w Gminie Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Żydowskiej w Hanowerze kierowanym przez Andora  Izsáka.

W roku 1998 ukazała się nakładem firmy Koch International płyta Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem zatytułowana „Shalom”. W swoim dorobku Chór posiada także wydaną w Niemczech płytę „Das verstummte Lied – die Musik der zerstörten Synagogen” – „Pieśń, która zamilkła – Muzyka zniszczonych Synagog”, płytę „Alkimja”, nagraną w lutym 2001 wraz z Justyną Steczkowską, Mateuszem Pospieszalskim i jego orkiestrą oraz Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” zawierającą tradycyjne pieśni żydowskie, w opracowaniu Romana Kołakowskiego i Mateusza Pospieszalskiego. W 2006 roku ukazała się płyta jubileuszowa dla uczczenia  10-lecia Chóru. W roku 2011 z okazji 15-lecia zespołu wydana została CD z zarejestrowanymi fragmentami jubileuszowych koncertów w Hanowerze i we Wrocławiu, z udziałem berlińskiej kantorki Avitall Gerstetter. W 2016 roku ukazała się kolejna płyta Chóru z udziałem Josepha Malovanego nagrana podczas koncertu na 40. Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans w 2005 r.

W 2002 roku Chór wystąpił w spektaklu „Opowieści kantora Dawida” wystawionym z okazji 800-lecia Gminy Żydowskiej we Wrocławiu z udziałem Bente Kahan, Pawła Okońskiego, Hadriana Tabęckiego i jego Septetu.

W roku 2005 Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu wspólnie z Polsko-Niemiecką Młodą Filharmonią Dolny Śląsk oraz kantorem Josephem Malovanym wystąpił na Parieserplatz w Berlinie z okazji uroczystości odsłonięcia Pomnika dla Pomordowanych Żydów Europy.

W czerwcu 2008 roku odbył tournée po Estonii, występując na najważniejszych festiwalach m.in.: w Tallinie. W 2010 roku wziął udział w koncertach uświetniających otwarcie synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu wraz z Josephem Malovanym i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka. W roku 2016 Chór Synagogi pod Białym Bocianem świętował niezwykle okazale  20-lecie działalności artystycznej koncertami w Berlinie, Warszawie, Rzeszowie, Markowej i Wrocławiu z udziałem wybitnych artystów i zespołów. W 2020 r. zadebiutował  wraz z Septetem Piotra Wojtasika na 56. Festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu oraz na Sopot Jazz Festival, prawykonując „Voices” P. Wojtasika. W 2021 r. podczas 23. Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA Chór dokonał wraz z solistami i zespołem instrumentalnym prawykonania napisanych specjalnie dla niego, z okazji 25-lecia działalności artystycznej, przez Macieja Prochaskę „12 Psalmów Dawidowych”, przyjętych owacyjnie przez Publiczność.

Krytyka muzyczna wyraża się o Chórze niezwykle entuzjastycznie, podkreślając wspaniałe umiejętności Zespołu, a także niepowtarzalną atmosferę koncertów.

Chór Synagogi Pod Białym Bocianem, jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha.

MAGDALENA DYNOWSKA – sopran

Pochodzi z Rzeszowa z rodziny z tradycjami muzycznymi. Ukończyła szkołę muzyczną w klasie wiolonczeli. Następnie w 2001 roku studia wokalne na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w kraju (Wrocław, Kraków, Poznań, Sandomierz, Katowice, Cieszyn), a także za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Estonia, Czechy, Francja, Włochy, Austria). Wykonuje głownie repertuar oratoryjny oraz pieśni. Z Chórem Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu współpracuje od momentu jego założenia, od roku 1996.

PIOTR BUNZLER – tenor

Urodzony w 1972 roku, Pierwsze kroki w nauce śpiewu stawiał w Jeleniogórskim Chórze Chłopięco – Męskim pod kierunkiem Franciszka Koscha, z którym w ciągu dwunastu lat pracy koncertował nie tylko w Polsce ale także uczestniczył w turnee po Finlandii, Niemczech, Francji i na Węgrzech. W czerwcu 1991 roku zadebiutował jako solista wykonując partię solową w Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, która została wykonana we współpracy z Filharmonią Jeleniogórską.

W 1993 roku po czterech latach nauki został absolwentem Szkoły Muzycznej II st. im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze gdzie uczył się w klasie śpiewu pod kierunkiem prof. Ewy Werner.

W latach 1993-99 studiował na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr. hab. Tadeusza Pszonki. W tym czasie rozpoczęła się również jego działalność koncertowa, której jednym z przykładów jest tournee po Francji z Requiem W. A. Mozarta. A także udział w spektaklach operowych wystawianych przez Stadt Theater Goerlitz. W trakcie studiów brał również udział w wielu kursach wokalnych organizowanych przez uczelnię.

W 1996 roku został członkiem nowopowstałego Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu utworzonego przez Stanisława Rybarczyka, w którym z czasem osiąga status solisty. Dzięki współpracy z jego założycielem miał możliwość poznawania szeroko pojętej muzyki żydowskiej, a przede wszystkim koncertowania u boku największych sław w tej dziedzinie, takich jak m.in. Joseph Malovany, Moshe Shulhof czy ostatnio Avital Gertstetter . Owocem tej działalności są również nagrania CD dla różnych wytwórni płytowych, z których najważniejsze to płyta wydana z okazji 10-lecia istnienia zespołu nosząca tytuł „Synagogal Music”.

W 1999 roku po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w chórze Opery Wrocławskiej, którego członkiem jest do dnia dzisiejszego. Z zespołem tym bierze udział w wielu spektaklach w kraju i poza jego granicami w Anglii, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech, Austrii, Luxemburgu, a także na Tajwanie, w USA i Korei Południowej, niejednokrotnie będąc zapraszanym do wykonywania partii solowych. Jedną z większych kreowanych przez niego ról w przedstawieniach opery  jest postać Motla Krawca w musicalu „Skrzypek na dachu”. Ponadto można go zobaczyć  m.in. w „Opowieściach Hofmanna” J. Offenbacha w podwójnej roli Cochenille’a i Andreasa, w „Tosce” G. Pucciniego, w roli Spoletty czy ostatnio również Jurodiwego w „Borysie Godunovie” M. Musorgskiego, a wcześniej jako Dancaira w „Carmen” G. Bizeta.

We wrześniu 2011 roku został zaproszony do wykonania wraz z kompozytorem, polskiej prapremiery psalmu responsoryjnego „Salve Regina” , napisanego przez Tytularnego Organistę Katedry Notre Damme w Paryżu Oliviera Latry. Wydarzenie to miało miejsce w ramach rok rocznie odbywającego się w Jeleniej Górze festiwalu Silesia Sonans.

PIOTR ROJEK – akompaniament

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.

Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.

Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.

Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominacjędoprestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.

Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy oraz Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu.

STANISŁAW RYBARCZYK – dyrygent

Dyrygent, animator kultury, menedżer i pedagog.

Związany, przez lata kariery artystycznej, jako dyrygent z Operą Wrocławską, Filharmonią Wrocławską, Ośrodkiem PR i TV we Wrocławiu, Wojewódzkim Domem Kultury, Centrum Sztuki IMPART, Agencją Artystyczną Pro Musica, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Liceum Muzycznym we Wrocławiu, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu oraz Theater Goerlitz /Niemcy/.

Twórca i wieloletni dyrektor artystyczny Zespołu Kameralnego PR i TV we Wrocławiu, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu, Polsko – Niemieckiej Młodej Filharmonii Dolny Śląsk, Chóru Kameralnego Filharmonii Wrocławskiej i szeregu innych zespołów.

Wystąpił na wielu festiwalach m. in. Wratislavia Cantans, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Gaude Mater, Silesia Sonans, Legnica Cantat, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawa Singera”, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu „Jazz nad Odrą”, festiwalach w Madrycie, Wiesbaden, Rydze, Nancy, Berlinie i Tallinie.

Dyrygował koncertami w filharmoniach w Polsce i za granicą. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Występował wielokrotnie w większości krajów europejskich oraz w Chinach. Dyrygował wieloma operami m. in. Strasznym Dworem St. Moniuszki,  Manru I. Paderewskiego, Nabucco, Aidą, Traviatą, Trubadurem G. Verdiego, Czarodziejskim Fletem W.A. Mozarta. Dokonał wielu prawykonań m. in. Mszy Polskiej i Oratorium Pieśń Świata H.F. Tabęckiego.

Na przestrzeni lat 2017-2020 dokonał szeregu prawykonań oper Stanisława Moniuszki  w wersjach oryginalnych: „Die Schweizerhuette” /Warszawska Opera Kameralna/, „Karmaniol, czyli Francuzi lubią żartować”/56. Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju/,  „Nowy Don Kiszot, czyli sto szaleństw”/55. MFM Kudowa, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, WOK/, „Nocleg w Apeninach”/WOK/, „Ideał, czyli Nowe Precjoza”/57. MFM Kudowa/ oraz „Loteria” /58. MFM Kudowa/.

Zrealizował nagrania dla firm fonograficznych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą.

Koncertował i współpracował z wieloma znakomitymi Artystami: Josephem Malovanym, Radosławem Żukowskim, Piotrem Łykowskim, Moshe Sternem, Kazimierzem Myrlakiem, Krzysztofem Kolbergerem, Jerzym Mechlińskim, Lwem Kuznietzovem, Andorem Izsakiem, Lindsayem Davidsonem, Justyną Steczkowską, Adamem Hanuszkiewiczem, Wiesławem Hejną, Romanem Kołakowskim i wieloma innymi. 

Współpracował przy realizacji filmów: „Seszele”, w reż. B. Lindy, „Deszczowy żołnierz” i „Wygrany” w reż. W. Saniewskiego oraz kilku innych. Był wielokrotnie jurorem konkursów wykonawczych i kompozytorskich.

Twórca i dyrektor artystyczny wrocławskich Wieczorów Tumskich, Koncertów Hawdalowych, Dolnośląskich Koncertów Hawdalowych oraz, wraz z Karoliną Szykier – Koszucką, Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju. Inicjator powstania w Kudowie Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego oraz Sesji Moniuszkowskiej. Członek Rady Artystycznej „Sinfonii Iuventus”

Autor widowiska „Koniec wieku – spotkanie kultur”. Współpracował przy realizacji wielkich widowisk m. in.: Anioły Europy, Misterium Iniquitatis, Requiem Pro Pace, Imiona wolności.

We wrocławskiej Dzielnicy Wzajemnego Szacunku powołał do życia cykl „Biblia i Muzyka”, zainicjował warsztaty „Śpiewaj z rabinem, pastorem i księdzem”, założył ponadto dyskusyjny Salon Dzielnicy Wzajemnego Szacunku.

Dyrektor artystyczny Fundacji PRO ARTE, dyrektor Agencji Artystycznej Art & Business Direction, przewodniczący zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku  Czterech Wyznań”, wiceprezes zarządu i dyrektor artystyczny Fundacji „PRO ARTE 2002”.

Za swoją działalność artystyczną i społeczną wyróżniony m. in. Nagrodą Św. Brata Alberta, Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, polsko-niemiecką nagrodą „Germanus”, medalami „Zasłużony dla Tolerancji”, „Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego”  oraz „Merito de Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia”. W 2010 r. wyróżniony został przez Generała Zakonu św. Pawła Pierwszego Pustelnika tytułem „Przyjaciela Zakonu”.

Od 1995 r. jest członkiem Rotary International.

MIEJSCE KONCERTU:

Kościół ewangelicki św. Jana w Mikołowie